Nigeria / Lateef Olajumoke THIS FACE THAT DISEASE TAKES AWAY The canvas is a daily conversation that the painter has with society. He questions, he affirms, she questions him and makes him react. From this permanence of the subject, Lateef Olajumoke builds his anger and his color. Nigeria is exploding with contradictions. Is he rich or miserable? Unemployment, violence, wealth, talent, misery, loneliness and abundance collide continuously. Nigeria is that country, that matrix of pain and anger. The canvas expresses its permanent contradictions. How can so much wealth, so much energy be so silenced. Lateef Olajumoke sometimes evokes this virus of ignorance and even more that of cynicism and indifference. Lavish cars are rolling through the streets and death is inside running through this dead cortex. It is a terrible operation, without anesthesia, in the open, in the din of the street and the buzzing of flies. In the ′′ Diary of a worried citizen “, this problem occupies him entirely. What a face! The disease is eating away at him, it seems that worms have entered the flesh and are rotting it. Multiple pandemics, viruses on the loose, freedom from slaughter. "The suffering is permanent. Nothing works. And the reason escapes us, it never appears. Recently, the Nigerian government said it had spent billions of naira on initiatives, but there was nothing to show for it. Unemployment has never reached such a high level. Electricity, rent, school for our children, basic necessities... We never get out of it. » And the face of the “Citizen” is destroyed. Like Bacon's portraits, in rotting colors, ablations of shapes, corrosion prevails. It is a terrible operation, without anesthesia, in the open, in the din of the street and the buzzing of flies. Lateef is a painter of the Apocalypse. It's a moment in history to remember later, when the rubble covers the soul. "Diary of a worried citizen", acrylic on canvas, 105 cm x 120 cm, 2020
Nigeria / Lateef Olajumoke / CE VISAGE QUE LA MALADIE EMPORTE
La toile est une conversation quotidienne que le peintre entretient avec la société. Il interroge, il affirme, elle le questionne et le fait réagir. De cette permanence du propos, Lateef Olajumoke construit sa colère et sa couleur. Le Nigeria explose de contradictions. Est-il riche ou misérable ? Chômage, violence, richesse, talent, misère, solitude et abondance se percutent en continu. Le Nigeria est ce pays, cette matrice de la douleur et de la colère. La toile en exprime les contradictions permanentes. Comment se peut-il que tant de richesses, tant d’énergie soient à ce point réduits au silence. Lateef Olajumoke évoque parfois ce virus de l’ignorance et plus encore celui du cynisme et de l’indifférence. Des voitures somptueuses roulent dans les rues et la mort est à l’intérieur qui traverse ce cortex mort.
C’est une opération terrible, sans anesthésie, à ciel ouvert, dans le vacarme de la rue et le bourdonnement des mouches.
Dans le ′′ Journal d’un citoyen inquiet « , cette problématique l’occupe tout entier. Quel visage ! La maladie le ronge, il semble que des vers soient entrés dans la chair et la pourrissent. Pandémies multiples, virus en cavale, liberté du massacre. « 𝘓𝘢 𝘴𝘰𝘶𝘧𝘧𝘳𝘢𝘯𝘤𝘦 𝘦𝘴𝘵 𝘱𝘦𝘳𝘮𝘢𝘯𝘦𝘯𝘵𝘦. 𝘙𝘪𝘦𝘯 𝘯𝘦 𝘧𝘰𝘯𝘤𝘵𝘪𝘰𝘯𝘯𝘦. 𝘌𝘵 𝘭𝘢 𝘳𝘢𝘪𝘴𝘰𝘯 𝘯𝘰𝘶𝘴 𝘦́𝘤𝘩𝘢𝘱𝘱𝘦, 𝘦𝘭𝘭𝘦 𝘯’𝘢𝘱𝘱𝘢𝘳𝘢𝘪̂𝘵 𝘫𝘢𝘮𝘢𝘪𝘴. 𝘙𝘦́𝘤𝘦𝘮𝘮𝘦𝘯𝘵, 𝘭𝘦 𝘨𝘰𝘶𝘷𝘦𝘳𝘯𝘦𝘮𝘦𝘯𝘵 𝘯𝘪𝘨𝘦́𝘳𝘪𝘢𝘯 𝘢 𝘥𝘦́𝘤𝘭𝘢𝘳𝘦́ 𝘢𝘷𝘰𝘪𝘳 𝘥𝘦́𝘱𝘦𝘯𝘴𝘦́ 𝘥𝘦𝘴 𝘮𝘪𝘭𝘭𝘪𝘢𝘳𝘥𝘴 𝘥𝘦 𝘯𝘢𝘪𝘳𝘢𝘴 𝘱𝘰𝘶𝘳 𝘥𝘦𝘴 𝘪𝘯𝘪𝘵𝘪𝘢𝘵𝘪𝘷𝘦𝘴, 𝘮𝘢𝘪𝘴 𝘪𝘭 𝘯’𝘺 𝘢 𝘳𝘪𝘦𝘯 𝘢̀ 𝘮𝘰𝘯𝘵𝘳𝘦𝘳 𝘱𝘰𝘶𝘳 𝘤𝘦𝘭𝘢. 𝘑𝘢𝘮𝘢𝘪𝘴 𝘭𝘦 𝘤𝘩𝘰̂𝘮𝘢𝘨𝘦 𝘯’𝘢 𝘦́𝘵𝘦́ 𝘱𝘭𝘶𝘴 𝘩𝘢𝘶𝘵. 𝘓’𝘦́𝘭𝘦𝘤𝘵𝘳𝘪𝘤𝘪𝘵𝘦́, 𝘭𝘦𝘴 𝘧𝘳𝘢𝘪𝘴 𝘴𝘤𝘰𝘭𝘢𝘪𝘳𝘦𝘴, 𝘭𝘦𝘴 𝘥𝘦𝘯𝘳𝘦́𝘦𝘴 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘦𝘮𝘪𝘦̀𝘳𝘦 𝘯𝘦́𝘤𝘦𝘴𝘴𝘪𝘵𝘦́… 𝘰𝘯 𝘯𝘦 𝘴’𝘦𝘯 𝘴𝘰𝘳𝘵 𝘫𝘢𝘮𝘢𝘪𝘴. »
Et le visage du « Citoyen » se détruit. A l’image des portraits de Bacon, dans des couleurs pourrissantes, des ablations de formes, la corrosion l’emporte. C’est une opération terrible, sans anesthésie, à ciel ouvert, dans le vacarme de la rue et le bourdonnement des mouches. Lateef est un peintre de l’Apocalypse. C’est un moment de l’histoire dont il faut se rappeler plus tard, lorsque les décombres recouvrent l’âme.
« Journal d’un citoyen inquiet « , acrylique sur toile, 105 cm x 120 cm, 2020
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Roger Calmé (ZO mag’)
Photos : © Lateef Olajumoke
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